- Мансийский
- Русский
Тн щнь лтӈыл потыртаӈкв ат ксащгыт
Касум пвыл интернатт св соссаӈ нврам лы, тн тув Нумто ос Юильск пвлыгныл тотавет. Щняныл-щаныл пуссын слы ӯргыт, ос та мнь пвлыгт школа тим, таимгыс ты тн интернатн атавет.
Ань тув 45 ханты ос рн нврам тотыглавет. Мньнув нврамыт выл этажт лгыт, яныг нврамыт ос нумын. Тув ялмув хталт тот слыӈ мхум ялпыӈ хталаныл лыс. Кос лпыл ст щс лыс, мнь нврамыт нмхотьют ат хуяс, пус- сын коридорт ӯнлахл- сыт манос тыгле-тувле нас мыгтасыт.
ти рӯпитан н Валентина Евтифеевна Багишева тн ётаныл ӯнлыс, тва гирищит таныл сагсанэ. Пыгрищит ос пуссын ляпат роттыг ӯнлантасыт. Н титыгласлӯв, ущты ст щсыг мтыс, нврамыт манрыг ат хугыт, тав ювле лвыс: «Щняныл- щаныл врныл касуӈкв тыг ёхтысыт, таимгыс нврамыт тнаныл ӯрим ӯнлантгыт, ань тах рӯта- нылн юв вивет».
Интернат урыл тав л- выс, нврамыт школан миннэ пораныл хунь ёхты, интернатн тотавет. Туп тлы каникул порат юв ялгыт. Ань тыгыл маснутыл ат мивет, ляпа рӯтанылн ёвтавет. Интернатт лнныл порат ксаныл сака холы, юв воратгыт. «Татем тнаныл сль», – н л- выс.
Такви В. Багишева с Касум пвылныл лы, тот самын патыс, хум врыс, пыге ань яныг, 24 тлэ твлыс. Интернатт нёлолов тл рӯпиты, нмхт ат ханищтахтас, ты рӯпатал та майвес. Пвылт рӯпитан м воссыг тим.
Воспитателиг та хталт Любовь Викторовна Захарова лыс. Тав школат выл класс учителиг рӯ- питы, нас та хталт интернатн рӯпитаӈкв вв- вес. Тав ётэ потыртаммн порат тра-патыс, Мария Волдина – тав кве, оматэ Валентина Кузьминична тавн щиг лум. Л. Захарова школат хус тл рӯпиты. Нврамыт урыл лвыс, ань ханты ос рн нврамыт врт щняныл-щаныл ёт кос лгыт ос щнь лтӈаныл ат вганыл. Халанылт янге-мне пуссын рущ лтӈыл потыртгыт. Т- ват торгамтгыт кос ос матыр лвуӈкв сака ссамтгыт. Яныг классыт ханищтахтын нвра - мыт тват с кос потыр- таӈкв хсгыт, ос тн хунь матыр потыртаӈкв ввавет, ювле лвгыт: «нумн ханты лтыӈ щар ат ри, нмхуньт аты рмыглы».
Ханищтан н титыг- ласлум: «Манрыг тох мтыс?» Тав лвыс: «Ты щнит ос щит тн нв- раманыл ёт юн ат потыр- тгыт».
Ам таве лаль титыг- лылум:
– Наӈ йкан хотьют?
– Ханты.
– Нн юн ннти халынт ханты лтӈыл по- тыртэгн?
– ти, тванакт, хунь нврамагмнныл матыр ёл-тӯйтуӈкв ри.
– Нврамагын лтыӈ торгамтг манос потыр- тг?
– ти, сас туп-туп, акв- тит лтыӈ торгамтг.
Тох ты мтыс, мнти лтыӈ вгув кос, ос нв- раманув лтӈув щар ат вганыл. Вим, ты врмаль м янытыл лы. Лӯим янытыл лнэ мощ- щаг хультум мирыт пуссын тамле врмальн ань рмысыт.
лаль Любовь Захарова акв рн ги урыл потыртас. Ты гирищкве школан 1996 тлт тотвес, рущ лтӈыл щар ат потыртас, аты торгамтас. Школат ханищтахтаме сыс рущ лтӈын ханищтавес. Школа стластэ, хум врыс, ань хт Дагестан мн тотвес, тот лы.
Ань мньщи, ханты ман рн лтыӈ лаль тотнэ мгыс св рӯпата кос враве – скконыт хансавет, хотьют щнь лтыӈ ёт рӯпиты, олныл ойтавет. Ос матрыг лтӈанув та ёрувлахтгыт.
Почему дети не говорят на родном языке
В интернате с. Казым Белоярского района мне удалось побывать в марте этого года. Казым – это один из национальных поселков, где есть оленеводческая компания, и было интересно узнать о жизни детей оленеводов и детей из семей, ведущих традиционный образ жизни. Сейчас в интернате проживает около 45 детей из семей ханты и ненцев. Дети с 1 по 11 классы живут в одном корпусе. Младшие - на нижнем этаже, старшие - на верхнем. Сотрудница интерната В.Е. Багишева сказала, что дети, находясь в период учебного года в интернате, сильно скучают по родителям. Между собой они разговаривают на русском языке, хотя в основном все живут на родовых угодьях, и их родители все владеют родным языком. Об этой проблеме учитель начальных классов Л.В. Захарова сказала - в том, что дети не могут говорить на родном языке, виноваты их родители. С самого рождения они с детьми говорят на русском языке. И как бы учитель не старался их обучить разговаривать на родном языке, это не даст хорошего результата. Она сама со своими детьми дома разговаривает только на русском языке, хотя муж у нее тоже ханты. На вопрос, почему ее дети не знают хантыйского языка, она ответила – не хотят учить и стесняются разговаривать.